Copywriter – co to jest, co robi, na czym polega, czym się zajmuje?

C

Copywriter to osoba, która pomoże Ci rozwinąć Twój biznes. Co robi? Na czym polega copywriting? Czym się zajmuje copywriter? Na te pytania znajdziesz odpowiedzi w artykule. Dodatkowo poznasz różnicę między copywriterem a content writerem.

Copywriter – co to za zawód?

Copywriter to osoba, która tworzy angażujące teksty. Ich zadaniem jest reklamowanie grupie potencjalnych Klientów (czyli tak zwanej grupie docelowej) produktów lub usług. Copywriter swoimi tekstami zachęca do podjęcia pożądanej akcji. Mogą do niej należeć (między innymi):

  • kupienie produktu,
  • wzięcie udział w wydarzeniu,
  • zapisanie się do newslettera.

Copywriter – co robi?

Copywriter tworzy treści reklamowe:

  • newslettery,
  • billboardy,
  • ulotki,
  • broszury,
  • hasła reklamowe,
  • nazwy produktów i usług,
  • plakaty,
  • teksty znajdujące się np. na opakowaniach produktów spożywczych.

Jeśli gdzieś widzisz słowa, ktoś musiał je napisać. Najczęściej robi to właśnie copywriter.

copywriter-co-robi
Copywriter – co robi?

Co daje dobry copywriting?

Teksty, które copywriter tworzy, sprzedają. Może to być dosłownie sprzedanie produktu lub usługi. Czasem jest to przekonanie do pojęcia akcji czy do myślenia o konkretnym produkcie, firmie czy osobie w określony sposób.

Praca copywritera polega na połączeniu osób, które mają dany problem czy potrzebę, z potencjalnym rozwiązaniem. W tym celu używa słów odpowiednich dla potencjalnego Klienta, aby przedstawić rozwiązanie jego problemu (zwykle produkt lub usługę).

Copywriter – na czym polegają korzyści z jego zatrudnienia?

To, że jesteś właścicielem biznesu i znasz na wylot swoje produkty i usługi, czyni z Ciebie eksperta w tym temacie. Tym bardziej jednak potrzebujesz kogoś z zewnątrz, kto pomoże Ci to sprzedać innym osobom.

Dlaczego?

Szkoda Twojego cennego czasu! Jesteś właścicielem firmy, być może zatrudniasz ludzi, codziennie rozwiązujesz wiele problemów. Każdego dnia jesteś biznesmenem, sprzedawcą, księgowym, kadrowym, obsługą Klienta. W tym wszystkim brakuje jeszcze copywritera. Nie masz czasu na zdobywanie nowych umiejętności, gdy i tak musisz rozwijać się już w tych, które posiadłeś do tej pory. 

Poza tym nie wszyscy są dobrzy z języka polskiego. Nawet jeśli tak, to tworzenie tekstów reklamowych mało ma wspólnego z rozprawką na podstawie “Pana Tadeusza”. W szczególności pisanie do internetu, webwriting, rządzi się swoimi prawami. Trzeba również brać pod uwagę SEO, aby strona znajdowała się jak najwyżej w Google.

Zresztą, policz sobie, ile średnio zarabiasz na godzinę jako przedsiębiorca. Copywriter weźmie ułamek tego, a Ty w tym czasie będziesz mógł robić ważniejsze rzeczy albo… odpoczywać. Niektóre poradniki dla przedsiębiorców zalecają wręcz, aby szef zajmował się tylko tym, co robi najlepiej, a resztę delegował specjalistom. W ten sposób każdy produkt czy usługa jest najlepszej jakości, tak samo jak ich reklama. A to przyciąga lojalnych Klientów.

copywriter-na-czym-polega
Copywriter – na czym polega copywriting?

W jaki sposób dobre teksty sprzedają?

Firma musi sprzedawać produkty albo usługi, aby odnieść sukces. Dobre teksty w tym pomagają. Niezależnie od tego, czy są to reklamy w Google AdWords, profil na Instagramie czy landing page, cel jest jeden – zachęcić do działania. Dobry copywriting zamienia się w płacących Klientów.

W jaki sposób?

Odbywa się to w kilku etapach:

  • Wpierw, dobry tekst za pomocą słów wpływa na emocje potencjalnych Klientów.
  • To sprawia, że czują więź z Twoją marką, utożsamiają się z nią.
  • Kiedy tak się dzieje, potencjalni klienci czują, że Twoja marka może rozwiązać ich problem, wypełnić jakąś potrzebę.
  • Wezwanie do działania (call to action, w skrócie CTA) motywuje ich do zakupu.
  • To z kolei zwiększa sprzedaż i konwersje w Twojej firmie medycznej.

Copywriter – na czym polega sens jego zatrudnienia?

Zatrudnienie copywritera może również pomóc Ci:

  • stworzyć bardzo spersonalizowany tekst, który skutecznie zrealizuje postawiony przez Ciebie cel. Z jednej strony będzie wyglądał, jakbyś sam go napisał. Z drugiej, może przy tym prezentować lepszą jakość, łatwo się czytać i wzbudzać sympatię do Ciebie i Twojej firmy. To tak, jakbyś poszedł do fryzjera, zamiast strzyc się samodzielnie. Niby możesz to zrobić sam, ale efekt jednak będzie lepszy, gdy skorzystasz z usług dobrego specjalisty.
  • upewnić się, że tekst jest wolny od błędów gramatycznych i interpunkcyjnych,
  • pozbyć się napięcia, że “musisz coś napisać” i tak zwanego syndromu pustej kartki czy migającego kursora,
  • oszczędzi czas Twój i Twoich pracowników, którzy mogą przeznaczyć go na inne działania np. stacjonarnie w firmie.

Jak widzisz, copywriting odgrywa ważną rolę w sukcesie Twojego biznesu medycznego. Z tego powodu musi zostać wykonany strategicznie. Stworzenie czy napisanie od nowa treści na stronę może znacząco poprawić zyski w stosunku do wydatków.

Copywriter – jakie umiejętności powinien posiadać?

Copywriter tworzy teksty, które nakłaniają czytelnika do podjęcia akcji. Istnieje wiele rodzajów copywritingu, w tym copywriting medyczny. Jednakże podstawę stanowi znajomość konkretnej grupy docelowej, rozumienie ich potrzeb i pragnień.

Następnie copywriter tworzy strategię, w jaki sposób najlepiej dotrzeć do danej grupy docelowej, pokazać, że rozumie ich problemy i zna rozwiązanie.

Najważniejsze umiejętności, jakie powinien posiadać copywriter, to:

  • umiejętność pisania – tworzenia czytelnych, prostych (sprawdzonych np. w Jasnopisie), zwięzłych, ale często wyczerpujących, angażujących tekstów poprawnych gramatycznie i interpunkcyjne;
  • rozumienie grupy docelowej – copywriter nie musi do niej należeć (chociaż to czasem pomaga), natomiast duża empatia i umiejętność “wczucia się” w konkretną grupę demograficzną to podstawa. Dzięki temu można skroić teksty do ich potrzeb i pragnień;
  • umiejętność researchu – Google nie ma przed copywriterem tajemnic i tam (oraz w innych miejscach np. w książkach medycznych) copywriter potrafi znaleźć każdą informację. Poza tym to sztuka rozmowy z Klientem;
  • tworzenie przekonujących historii – korzystanie z mocy storytellingu i innych technik, aby zachęcić internautę do podjęcia akcji np. zapisania się do newslettera;
  • elastyczność – pisanie dla różnych branż, wielu rodzajów tekstów, a przede wszystkim odpowiednio do potrzeb konkretnego Klienta.

W zależności od Twoich potrzeb i budżetu, możesz zatrudnić copywritera bez specjalizacji albo ze specjalizacją np. copywritingu medycznego lub piszącego konkretny typ tekstów np. medyczne teksty blogowe.

copywriter-czym-sie-zajmuje

Copywriter – czym się zajmuje? Copywriter a content writer

Wyjaśniłam już, że copywriter tworzy pisane materiały reklamowe. Z kolei content writer tworzy treści konkretnie do internetu. Content writing obejmuje nie tylko treści marketingowe, ale również edukacyjne i rozrywkowe np. działania obejmujące viral marketing. W praktyce jednak terminów copywriter i content writer stosuje się naprzemiennie. Content writerów nazywa się np. SEO copywriterami.

Skąd to nieporozumienie? Kilka lat temu termin content writer było jeszcze mało znany. Agencje SEO potrzebowały twórców treści np. precli czy zapleczówek. Te bardzo proste teksty były stosowane do tworzenia tak zwanych zapleczy, czyli stron, których nikt nie czyta. Są one jednak bardzo potrzebne, ponieważ skanują je roboty Google’a. Zawarte na tych stronach linki kierowały do stron reklamowanych firm, czym podwyższały ich pozycję w wyszukiwarkach.

Wiesz już, co to copywriter i czym się zajmuje. Jak widzisz, może tworzyć wiele rodzajów tekstów, nie tylko do internetu. Jeśli chcesz skorzystać z moich usług jako copywriter medyczny, napisz do mnie na kontakt@copywritermedyczny.pl lub skorzystaj z formularza na dole strony. Zaopiekuję się treściami na stronie Twojej firmy. Odzyskaj czas, który do tej pory spędzałeś na tworzeniu tekstów.

Bibliografia:

[1] Krawczyk N. What Do Copywriters Actually Do? https://filthyrichwriter.com/what-does-a-copywriter-actually-do/

Dodaj komentarz