Jak zrobić infografikę medyczną w 11 krokach

infografiki medyczne

Czy wiesz, że zapamiętasz tylko 20% tego, co przeczytasz i aż 80% tego, co zobaczysz? Infografiki medyczne świetnie wpisują się w tę właściwość ludzkiego mózgu, dzięki czemu ułatwiają dotarcie do potencjalnych klientów. Jeśli w ostatnim czasie czytałeś gazetę, bloga albo korzystałeś z mediów społecznościowych, musiałeś mieć z nimi do czynienia. Dowiedz się, co to jest, jaka ich cena i co należy wziąć pod uwagę, aby stworzyć je samodzielnie.

 

Infografiki medyczne – co to jest

To rodzaj wizualnej reprezentacji informacji medycznej. A mówiąc po polsku, infografiki to rodzaj obrazkowego przedstawienia wiedzy medycznej. Nazwa infografika pochodzi ze skrócenia terminu informacja graficzna – info+grafika.

 

Infografika medyczna pozwala szybciej i łatwiej zrozumieć daną informację. Może zostać stworzona od zera, jednak wymaga to talentu, doświadczenia, odpowiedniego sprzętu i oprogramowania. Istnieją również programy, które oferują gotowe szablony i grafiki, które ułatwiają pracę, jednak jej nie eliminują.

 

Co składa się na stworzenie dobrej infografiki medycznej? O tym przeczytasz już za chwilę. Wpierw dowiedz się, dlaczego warto mieć infografiki medyczne na swoich profilach w mediach społecznościowych.

 

Infografiki medyczne 2022 – dlaczego warto

Infografiki medyczne stanowią jedną z najlepszych metod informowania ludzi o sprawach zdrowotnych. Co to znaczy? Pod tym pojęciem może się kryć edukacja na temat metod rozpoznawania, zapobiegania i leczenia chorób.

 

Możesz jej użyć, aby dotrzeć do ludzi z informacją o swojej medycznej usłudze lub produkcie. Nie musi przybierać to formy ewidentnej reklamy. Przykładowo, infografika medyczna może przedstawiać objawy choroby, a na dole informację, że istnieją skuteczne metody leczenia i link do Twojej strony internetowej. Jednak co takiego interesującego jest w infografikach medycznych, że wywołują aż takie zainteresowanie?

 

Przede wszystkim żyjemy w erze obrazkowych historii, czyli tak zwanego visual storytellingu. Memy, GIF-y, krótkie filmiki na TikToku, filmy na YouTube -to wszystko przyciąga naszą uwagę o wiele bardziej od długich artykułów. Dlaczego tak się dzieje? Po prostu w ten sposób łatwiej strawisz każdą, nawet najnudniejszą informację. Trzy dni po dowiedzeniu się nowej informacji z infografiki zapamiętasz 6,5 razy więcej niż z samego tekstu. I to wszystko za pomocą ledwo 396 słów, bo tyle średnio znajduje się na infografice.

 

Nic więc dziwnego, że Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) wykorzystuje infografiki jako najlepszy sposób na promocję zdrowia.

 

Przejdźmy jednak do sedna.

 

Jak zrobić infografikę w 2022 roku

  1. Do kogo kierujesz infografikę medyczną?

Wpierw pomyśl o grupie docelowej. Czy będą to specjaliści ze służby zdrowia – lekarze, pielęgniarki. A może potencjalni pacjenci? Każda z tych grup preferuje inny język – służba zdrowia specjalistyczny, a potencjalni pacjenci zrozumiały dla przeciętnego Polaka i Polki, bez żargonu medycznego. Co więcej, infografika może ten żargon medyczny tłumaczyć z „polskiego na nasze”.

 

Jednak grupa docelowa wpływa nie tylko na warstwę słowną infografiki, która jest ograniczona i esencjonalna. Wpływa również na dobór samych grafik.

 

  1. Po co ją robisz?

Istnieją 3 odpowiedzi na to pytanie:

  • Chcesz wpłynąć na emocje czytelnika i w ten sposób zmienić jego opinię, np. na temat Twojego produktu czy usługi. W tym przypadku możesz postawić na odważne kolory, ciekawą szatę graficzną – chcesz zwrócić uwagę czytelnika, aby dotarł do informacji w infografice medycznej;
  • Chcesz zwiększyć świadomość, np. na temat konkretnej choroby, za pomocą statystyk – tutaj obrazki nie mogą odwracać uwagi od najważniejszej rzeczy – słów i liczb.
  • Oba powyższe cele są dla Ciebie równie ważne, dlatego infografika medyczna musi zachować balans pomiędzy przykuwającymi uwagę grafikami, a równie ważną treścią.

 

  1. Jaki tytuł infografiki medycznej będzie najlepszy?

Wbrew pozorom tytuły są ważne nie tylko w artykułach medycznych. Infografika musi dać się jakoś znaleźć – czy to na Pintereście, na Instagramie, czy w wyszukiwarce Google. Sprawnie stworzony tytuł przyciągnie uwagę nie tylko wyszukiwarek, ale i czytelników, którzy z zaciekawieniem klikną infografikę medyczną.

 

  1. Jakich danych potrzebujesz?

Znasz już grupę docelową, cel i tytuł infografiki medycznej. Teraz potrzebujesz danych, które musisz zamknąć w średnio 396 słowach i kilku grafikach.

 

Aby opowiedzieć dobrą historię o chorobach albo metodach na zachowanie zdrowia, potrzebujesz danych, które poprą Twoje stanowisko. Na szczęście internet stanowi kopalnię wiarygodnych źródeł. Musisz jednak wiedzieć, gdzie ich szukać.

 

W zależności od tematyki infografiki medycznej możesz skorzystać ze strony Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), która upublicznia statystyki na temat krajów i problemów zdrowotnych. Jeśli powołujesz się na badania, dobrym źródłem jest PubMed. Z racji należenia do służby zdrowia możesz mieć dostęp do takich stron jak Medscape, które codziennie publikują newsy na temat odkryć medycznych i w tym celu powołują się na badania naukowe. Ty też możesz to zrobić w swojej infografice medycznej i zwiększyć jej (i swoją) wiarygodność.

 

  1. Jak najlepiej uporządkujesz dane?

Kiedy zbierzesz już zbiór danych, przejrzyj je, aby oddzielić ziarno od plew. Dlaczego? Nie potrzebujesz każdej informacji, aby opowiedzieć dobrą historię. Wybierz te, które uwiarygodniają Twój przekaz.

 

  1. Jakiego szablonu potrzebujesz do infografiki medycznej?

Do zrobienia infografiki medycznej potrzebujesz programu, takiego jak Pictochart, Canva czy Visual.ly. Znajdziesz w nich wiele gotowych szablonów, które mogą stanowić dobry punkt startowy. Dużo elementów możesz w nich zmienić, np. kolory, fonty, ich wielkość, ustawienie, ikonki.

 

Wybierz taki szablon, który pomoże Ci uwypuklić ważne treści, dobrze je zorganizuje, a wszystko to w przyjemnej dla oka formie.

 

  1. Co tak naprawdę chcesz przekazać?

Nie masz miejsca na to, żeby się rozpisać. Pisz zwięźle, minimalistycznie, stawiaj na krótkie słowa i zdania. Zamiast pisać “warto by było, aby pójść z taką wysypką do lekarza”, napisz ”z taką wysypką idź do lekarza”.

 

  1. Jaką historię chcesz opowiedzieć?

Postaw na minimalizm, ale nie zapominaj, że suche słowa nikogo nie zachęcą do czytania. Te 396 słów musi coś łączyć – konkretna historia o tym, że

  • warto rzucić palenie.
  • wybrzydzanie przy jedzeniu u dzieci jest rzeczą powszechną i nie należy się tym bardzo denerwować.
  • należy się przejmować wysoką gorączką.

 

Struktura infografiki medycznej powinna prowadzić czytelnika od początku, przez rozwinięcie, aż do zakończenia historii. Pomogą Ci w tym strzałki, liczby i linie.

 

Pamiętaj, opowiadając dobrą historię, możesz zmienić nie tylko opinię, ale i również zachowanie wielu czytelników.

 

  1. Jakiego programu użyjesz?

Do wyboru masz Piktochart, Canvę, Visual.ly i wiele innych programów. Ułatwiają one proces tworzenia, ale go nie likwidują.

 

  1. Jakich kolorów potrzebujesz do infografiki medycznej?

Barwy wpływają na emocje Czytelnika. Chcesz podkreślić, że trzeba się regularnie badać? Zastosuj kolor czerwony. A może chcesz uspokoić tych, którzy się boją określonego objawu? Barwa niebieska sprawdzi się tutaj świetnie.

 

  1. Czy infografika podoba się Twojej grupie docelowej?

Nie, to jeszcze nie czas na publikację – to byłby bardzo bolesny sposób na sprawdzenie, czy na infografice widnieją jakieś błędy. Wpierw pokaż ją kilku osobom, najlepiej z Twojej grupy docelowej, i zapytaj o ich opinię. Popraw wszystkie niedoskonałości.

 

To właśnie 11 sposobów, jak zrobić infografikę. Po wykonaniu jej czas na publikację i zrobienie wokół niej dużo szumu. Najlepiej w tym celu wykorzystaj media społecznościowe Twojej grupy docelowej.

 

Infografika medyczna – cena

W przypadku infografiki medycznej, cennik zależy od renomy i lokalizacji firmy, która ją wykonuje. Z tego względu infografiki w Warszawie mogą być droższe od tych z innych miejsc.

 

Cena infografiki medycznej kształtuje się od 350 zł netto w górę, nawet do ponad 1000 zł, w zależności od stopnia skomplikowania i tego, czy klient dostarcza dane do infografiki, czy nie.

 

Jak obciąć koszty? Zatrudnij freelancera grafika. W ten sposób pominiesz firmę pośredniczącą, która i tak często korzysta z usług freelancerów.

 

Przyszłość należy do infografik

Ludzki mózg jest tak zaprogramowany, aby żywo reagować na historie – szczególnie te napisane w określony sposób. Według Jennifer Aaker ze Standand Business School historie zapamiętujemy aż 22 razy lepiej niż suche fakty. Jeśli chcesz dotrzeć do ludzi z przekazem, nie wystarczy, że zacytujesz fakty i liczby. Potrzebujesz historii, które zepnie wszystko klamrą.

 

Infografiki medyczne stanowią narzędzie do opowiadania historii, które porusza ludzi zarówno na poziomie intelektualnym, jak i emocjonalnym. Kolor, forma i narracja wpływa na emocje, a liczby i statystyki przekonują zwykle sceptyczny rozum. Dzięki temu czytelnik może utożsamić się z Twoim przekazem, zapamiętać go, a nawet przekazać dalej.

 

Z tego powodu z roku na rok coraz więcej placówek i firm medycznych korzysta z infografik. To nie tylko poprawia komunikację, ale również rozpoznawalność marki, pozwala zapamiętać więcej faktów. Z kolei to wszystko zwiększa siłę rażenia wezwania do działania. Chcesz mieć wpływ na swoich czytelników? Użyj dobrej historii i wpleć ją w estetyczną grafikę.

 

Potrzebujesz infografiki medycznej?

Uruchamiam usługę tworzenia infografik medycznych (zobacz moje portfolio), które łączą w sobie rzetelne dane z takich serwisów jak PubMed i obrazków, które zwrócą uwagę wielu internautów. Jeśli chcesz wykorzystać moc grafiki w swojej firmie, napisz do mnie na kontakt@copywritermedyczny.pl lub skorzystaj z formularza kontaktowego. Zapraszam.

infografiki medyczne

Jak zrobić infografikę medyczną w 11 krokach

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przewiń na górę