SEO – co to jest? Na czym polega?

S

Czy dopiero co założyłeś firmę albo stronę internetową? A może masz je już od jakiegoś czasu, ale wciąż się zastanawiasz “SEO – co to właściwie jest”? Słyszałeś z różnych źródeł, że może być pomocne w Twoim biznesie. Jednak nie wiesz dokładnie, jak działa i na czym masz się skupić. Na szczęście trafiłeś w dobre miejsce. Zobacz, co każdy właściciel biznesu powinien wiedzieć o SEO.

SEO – co to jest? Na czym polega?

To skrót od “Search Engine Optimization”, czyli optymalizacja pod wyszukiwarki, a w zasadzie jedną z nich. Jaką? A jak tu trafiłeś? Pewnie tak, jak pozostałe 98% Polaków trafia na różne strony. Z wyszukiwarki Google. Jednak czym jest optymalizacja pod wyszukiwarki?

To proces takiej zmiany treści na stronie i samej strony, aby wyszukiwarki pokazały ją na szczycie wyników wyszukiwania, gdy ktoś będzie szukał czegoś podobnego. W jaki sposób? SEO można podzielić na 3 filary:

  • optymalizacja techniczna – to działania, które mają poprawić SEO, ale bez związku z treścią strony. Często sprowadza się to do “grzebania w kodzie” w celu np. skrócenia czasu ładowania się strony;
  • optymalizacja poza stroną (off-site) – to proces poprawiania wyników w wyszukiwarce poprzez działania poza stroną. Głównie polega to na zdobywania linków, które poprawiają reputację strony (o tym przeczytasz już za chwilę);
  • optymalizacja na stronie (on-site) – to działania, które mają na celu upewnienie się, że treści na stronie są wartościowe dla użytkownika wyszukiwarki. Sprowadza się ona do wyboru odpowiednich słów kluczowych i optymalizowania treści pod nie. Jak to się robi?
SEO - co to jest?

SEO – co to jest, czyli Czym są słowa kluczowe?

Zacznijmy od tego, czym są słowa kluczowe. Jak sama nazwa wskazuje, to takie słowa-klucze, które otwierają drzwi. Zobacz na przykładzie.

Przypomnij sobie, jak ostatnio potrzebowałeś jakiejś informacji czy np. szukałeś butów na zimę. Chciałeś je kupić przez Internet, więc co wpisałeś w okno wyszukiwarki? “Buty na zimę” albo “sklep z butami”. Może byłeś bardziej szczegółowy i wpisałeś “buty męskie na zimę” albo “buty męskie na zimę Lasocki”. Widzisz już? To są słowa klucze, po których wyszukiwarka wie, czego szukasz. Może Ci to teraz dać w postaci dobrze dobranych wyników wyszukiwania. 

Dlaczego Google jest tak popularny? 

Dzieje się tak, ponieważ Google daje ludziom to, czego chcą – odpowiedzi na ich pytania, dosłownie czyta w myślach. A przede wszystkim robi to lepiej od innych wyszukiwarek. Dlatego korzystasz z ich strony, nie konkurencji. Dlatego wyszukiwarka Google tak strzeże swojego tajnego algorytmu, który decyduje, na którym miejscu jest dana strona pod daną frazę kluczową.

Pozycjonowanie stron w Google

Ile dawać fraz kluczowych?

Na szczęście czasem Google zdradza nam swoje tajemnice, czasem jakiś specjalista od SEO coś wydedukuje. Stąd wiemy, że fraza kluczowa musi się powtórzyć w tekście mniej więcej określoną liczbę razy. A dokładniej jest to przedział procentowy nasycenia tekstu. Według większości specjalistów wynosi on 1-2%. Oznacza to, że na każde 100 słów fraza kluczowa powinna pojawić się 1-2 razy. 

Nie myśl jednak, że im więcej, tym lepiej. W dawnych czasach nie istniały żadne ograniczenia i copywriterzy SEO na polecenie specjalistów SEO napychali teksty frazami kluczowymi. Takich tekstów nie dało się czytać, ale one były pisane dla człowieka, tylko dla Google’a. Teraz mówi się, że fraza kluczowa powinna pojawiać się “naturalnie” w tekście. Jednakże i tutaj można sobie pomóc np. wtyczką Yoast SEO na WordPressa.

SEO – co to jest? Wyniki płatne i bezpłatne

Celem pozycjonowania jest zdobywanie wizyt na stronie (osób, które wejdą) w sposób darmowy. Co to znaczy darmowy? Pewnie już się domyślasz. Gdy w Twojej branży jest duża konkurencja, wynik wyszukiwania wygląda mniej więcej tak:

Wyniki wyszukiwania Google

Widzisz? W zielonej ramce zaznaczyłam wyniki darmowe (zwane często organicznymi). W czerwonej ramce znajdują się wyniki płatne, z reklam Google Ads.

SEO – co to jest, czyli po co płacić, jak można mieć za darmo?

Po pierwsze, żeby być wyżej. 70-80% osób odróżnia wyniki płatne od darmowych (organicznych) i klika w te drugie. Jednakże weź pod uwagę, że bez tej płatnej reklamy dana firma pewnie nie znalazłaby się na pierwszej stronie wyników. A 90% internautów poza nią nie wychodzi. To znaczy, że tylko 10% idzie na drugą czy trzecią stronę, nie mówiąc już o dalszych. Dla wielu firm lepiej więc zgarnąć część z tych 20-30% niż ułamek z 10%.

Reklama działa tylko wtedy, gdy się za nią płaci

Dosłownie. Gdy przestajesz płacić za Google Ads (albo kończy Ci się budżet na dany dzień czy miesiąc), zupełnie znikasz z pierwszej strony. To taktyka krótkoterminowa na szybkie pozyskanie klienta. Jako właściciel firmy wiesz jednak, że samo krótkoterminowe myślenie prowadzi donikąd. Dlatego osoby myślące długoterminowo inwestują wyłącznie (albo również) w wyniki organiczne. W jaki sposób? Głównie tworząc wpisy pod SEO z wykorzystaniem słów kluczowych oraz zdobywając linki. 

SEO - co to jest?

Na czym polega zdobywanie linków?

Załóżmy, że prowadzisz klinikę medyczną. Założyłeś jej stronę internetową i próbujesz się wypozycjonować opisami zabiegów oraz tekstami na blogu. Wpierw udało Ci się udzielić wywiadu lokalnej stronie z wiadomościami. Na stronie z wywiadem serwis umieszcza odnośnik do Twojej strony. Brawo, zdobyłeś pierwszy link! Od teraz Google będzie traktował go jako głos na stronę Twojej kliniki. Dlaczego? Strona serwisu podzieliła się z Tobą swoją mocą – tak jest w przypadku linków do-follow. W przypadku linków no-follow serwis nie dzieli się mocą, ale zwraca uwagę Google na Twoją stronę. W jaki sposób? Tutaj przechodzimy do tego, w jaki sposób Google tworzy listę wyników wyszukiwania

Roboty Google’a – co to jest?

Nawet nie zdajesz sobie z tego sprawy, ale każdego dnia strony internetowe z całego świata są skanowane przez roboty Google. Pełzacze (bo tak też się nazywają) “chodzą” po różnych stronach przez cały czas. Gdy uda im się z innej strony trafić na Twoją z linku do-follow, odnotowują to jako głos oddany na Twoją stronę. W wyniku tego trafia ona na wyższe miejsce w wyszukiwarce.

Jednak jak zdobywać linki, kiedy gazety nie rwą się do wywiadów z Tobą albo nie chcą zamieszczać linków? Wtedy pozostaje tworzenie wartościowego contentu, czyli treści. Przede wszystkim jest to blog, ale mogą być nimi również filmy z YouTube’a, podcast czy media społecznościowe. Jeśli stworzysz tekst, który komuś pomoże albo przynajmniej go zaintryguje, wtedy ta osoba udostępni link do wpisu na Facebooku czy napisze o nim na forum. W ten sposób dany wpis i cała strona trafiają wyżej w rankingu.

SEO - co to jest?

Już w 1996 roku Bill Gates powiedział, że “content jest królem” 

To zdanie nigdy nie było tak prawdziwe, jak obecnie. Już nie wystarczy sztucznie napchać tekst frazami kluczowymi. Trzeba to zrobić umiejętnie, tworząc wartościowy content. 

Jeśli potrzebujesz contentu na swojej stronie, a nie masz czasu go tworzyć

Zapoznaj się z moją ofertą jako copywriter medyczny. Zapraszam Cię również do przejrzenia mojego portfolio i referencji

Napisz do mnie na kontakt@copywritermedyczny.pl i opisz, czego potrzebujesz. Wycenę otrzymasz gratis. Nie czekaj – każdego dnia Twoja konkurencja tworzy pomocny content i zdobywa linki. Pozwól mi stworzyć teksty, które przyciągną nowych klientów i zwiększą zyski. Ty w tym czasie będziesz mógł robić, co chcesz – pracować nad firmą, spędzić czas z bliskimi, odpocząć. Twój wybór!

Dodaj komentarz