Archetypy marki Junga – co to jest? 12 typów z przykładami

A

Według Geralda Zaltmana, profesora z Uniwersytetu Harvarda, ludzie podejmują w podświadomości aż 95% decyzji zakupowych. Archetypy marki to sposób na włamanie się do niej i stworzenie przewagi nad konkurencją. Czym są archetypy marki Junga? Jakie są ich przykłady? Poznaj dokładne opisy.

Archetypy marki Junga – co to jest?

Archetypy marki to cechy charakteru, które najlepiej ją odzwierciedlają. Istnieje 12 archetypów marki Junga: 

  1. Kreator, 
  2. Magik, 
  3. Bohater, 
  4. Kochanek, 
  5. Błazen, 
  6. Niewinny, 
  7. Opiekun, 
  8. Władca, 
  9. Odkrywca, 
  10. Zwyczajny, 
  11. Banita, 
  12. Mędrzec.

Archetypy określają uniwersalne wzorce zachowania, które intuicyjnie rozumiemy.

Archetypy marki junga – rozpoznasz w nich siebie, swoich członków rodziny i przyjaciół

Zabawny wujek, który opowiada kawały na urodzinach Twojej babci, będzie przypominał Ci archetyp Błazna. A stanowcza babcia, której nie sposób odmówić trzeciej dokładki może pasować do archetypu Władcy.

Zachowania Twojego wujka i babci są Ci znajome, bo już ich doświadczyłeś. Natomiast nawet jeśli nie znasz nikogo z archetypem Kochanka czy Odkrywcy, szybko zrozumiesz, o jaką osobę chodzi.

Dlaczego? Bo masz ją zaprogramowaną w podświadomości.

Nie myślimy od razu o archetypie, gdy widzimy określone zachowanie. Jednakże intuicyjnie je rozumiemy i rozpoznajemy. Dzięki temu możemy łatwo zaufać (lub wręcz przeciwnie, nie obdarzyć zaufaniem) określone osoby, gdy je poznajemy.

Tak samo jest z markami.

Archetypy marki Junga pomogą Ci zdobyć lojalność klientów

Teoretycznie wszystkie firmy to biznesy i mamy z nimi transakcyjną relację (one dają coś w zamian za nasze pieniądze). Jednakże w stosunku do niektórych marek czujemy coś więcej – sympatię, lojalność czy nawet miłość.

Uniwersalnie kochane marki łączą się ze swoimi klientami na głębszym poziomie. Na przykład marka Lego jest trzecią najbardziej kochaną marką w Europie. (Pierwsza jest Apple, druga Google). Pewnie i Ty masz jakieś miłe wspomnienia związane z układaniem klocków. Dzięki temu chętniej kupujesz akurat zestaw Lego swojemu dziecku czy siostrzenicy.

Archetyp marki sprawi, że staniesz się najlepszym przyjacielem klienta

Czasami najlepszy przyjaciel to ktoś zupełnie inny od nas, czasem bardzo podobny. Natomiast zawsze jest to ktoś, do kogo z czasem choć trochę się upodabniamy. Istnieje nawet powiedzenie, że “kto z kim przystaje, takim się staje”. Klienci sięgają więc po marki związane z konkretnym archetypem, aby stać się bardziej tak jak one.

W serialu “Współczesna rodzina” jeden z bohaterów, Phil Dunphy, mąż i ojciec trójki dzieci, szaleje na punkcie produktów firmy Apple. Archetypem marki firmy Apple jest Magik, którego charakterystykę poznasz już za chwilę. I to dopiero powiązanie się z Magikiem oraz słynna kampania “Think different” przyniosła firmie Apple światowy sukces. 

Co ciekawe Phil jest magikiem-amatorem. Po studiach marzył o otwarciu sklepu z gadżetami magicznymi, ale narodziny dzieci zmusiły go do podjęcia pracy jako pośrednik nieruchomości. Jednakże Phil, poza magicznym hobby, poprawia sobie nastrój coraz to nowymi produktami firmy Apple. Chce być Magikiem tak jak jego ukochana marka. W ten sposób podtrzymuje marzenie o sklepie z gadżetami magicznymi (które, uwaga spoiler, w późniejszych sezonach się spełnia).

Phil-Dunphy-Modern-Family-Apple
Phil Dunphy z serialu „Współczesna rodzina”

Powiązanie pomiędzy klientem a archetypem marki, którą wybierze, nie zawsze jest tak oczywiste, ale zwykle jakieś istnieje. Co więcej, jest bardziej prawdopodobne od wyboru podyktowanego np. rozsądkiem.

Jednakże nie każdy producent elektroniki to Magik (archetyp marki Microsoft to wiele różniący się Władca).

Archetypy marki Junga – przykłady i charakterystyka

1. Niewinny

  • Cel: Być szczęśliwy.
  • Cechy charakteru: Chce być dobry, niewinny, młody, optymistyczny, prosty, moralny, romantyczny, lojalny.
  • Problem: Może być naiwny lub nudny.
  • Nisza marketingowa: Firmy z silnymi wartościami, postrzegane jako godne zaufania, szczere, związane z moralnością, dobrymi wartościami, prostotą, mogą być nostalgiczne.
  • Przykład: kosmetyki Dove, Coca-Cola.

2. Zwyczajny

  • Cel: Należeć do grupy, połączyć się z innymi.
  • Cechy charakteru: Realistyczny, wspierający, lokalny, wierny, zwyczajny, łączy się z innymi.
  • Problem: Może mu brakować wyrazistej tożsamości, może za bardzo zlewać się z tłem.
  • Nisza marketingowa: Silne wartości, daje poczucie przynależności.
  • Przykład: agregator sklepów internetowych eBay.

3. Bohater

  • Cel: Pomaga polepszać świat.
  • Cechy charakteru: Odważny, honorowy, silny, pewny siebie, inspirujący.
  • Problem: Może być arogancki lub wyobcowany.
  • Nisza marketingowa: Pozostawić po sobie pozytywny ślad w świecie, rozwiązywać duże problemy lub inspirować innych do tego, umożliwiać im to.
  • Przykład: odzież Nike, samochody BMW, baterie Duracell.
archetypy-marki-junga-nike
Archetypy marki Junga – Nike

4. Wyjęty spod prawa (Banita)

  • Cel: Łamie zasady, walczy z autorytetami.
  • Cechy charakteru: Buntowniczy, dziki, wyznacza ścieżkę zmiany.
  • Problem: Może posunąć się za daleko lub być postrzegany w negatywnym świetle.
  • Nisza marketingowa: Zachęca do zmiany, adwokat osób o nowatorskich poglądach, umożliwia ludziom wyrażanie emocji lub przełamywanie konwencji.
  • Przykład: motocykle Harley-Davidson, firmy Virgin Richarda Bransona.

5. Poszukiwacz

  • Cel: Znajduje spełnienie w odkrywaniu i nowych doświadczeniach.
  • Cechy charakteru: Niespokojny, odkrywczy, żądny przygód, ambitny, niezależny, pionierski.
  • Problem: Może nie pasować do głównego nurtu.
  • Nisza marketingowa: Ekscytujące rzeczy, podejmowanie ryzyka, autentyczność.
  • Przykład: filmy Indiana Jones, samochody Jeep, napój Red Bull. W Polsce do tego archetypu pasuje Martyna Wojciechowska i jej podróże, programy, książki.

6. Kreator

  • Cel: Stworzyć coś, co ma znaczenie i jest wartościowe.
  • Cechy charakteru: Kreatywny, z wyobraźnią, artystyczny, pomysłowy, przedsiębiorczy, nonkonformista.
  • Problem: Może być perfekcjonistyczny i niepraktyczny.
  • Nisza marketingowa: Wizjonerstwo, pomaga swoim klientom wyrażać się albo tworzyć, rozwijać wyobraźnię.
  • Przykład: klocki Lego, kredki Crayola.
archetypy-marki-junga-lego
Archetypy marki Junga – Lego

7. Władca

  • Cel: Kontrola, tworzy porządek z chaosu.
  • Cechy charakteru: Lider, odpowiedzialny, zorganizowany, wzór do naśladowania, nadzorca.
  • Problem: Może mieć problem z kontaktami ze zwykłymi ludźmi, być zbyt autorytatywny i kontrolujący.
  • Nisza marketingowa: Pomaga ludziom być bardziej zorganizowanym, przywraca porządek, daje stabilizację i bezpieczeństwo w chaotycznym świecie.
  • Przykład: oprogramowanie Microsoft, samochody Mercedes-Benz.

8. Magik

  • Cel: Spełnia marzenia, tworzy coś specjalnego.
  • Cechy charakteru: Wizjonerski, charyzmatyczny, pomysłowy, idealistyczny, duchowy.
  • Problem: Może podejmować ryzyko, które prowadzi do złych rezultatów.
  • Nisza marketingowa: Pomaga ludziom zmienić ich świat, inspiruje do zmiany, rozszerza świadomość.
  • Przykład: produkty i usługi Disney (platforma streamingowa Disney+, parki rozrywki, filmy, seriale, gadżety), elektronika Apple.
archetypy-marki-junga-disney-disneyland
Archetypy marki Junga – Disney

9. Kochanek

  • Cel: Tworzy intymną atmosferę, inspiruje do miłości.
  • Cechy charakteru: Z pasją, zmysłowy, intymny, romantyczny, ciepły, zobowiązany, idealistyczny.
  • Problem: Może być zbyt bezinteresowny albo oderwany od rzeczywistości.
  • Nisza marketingowa: Pomaga ludziom poczuć się docenionym, cieszyć się intymnością, budować relacje, że należą do czegoś, łączy.
  • Przykład: bielizna Victoria’s Secret.

10. Opiekun

  • Cel: Troszczyć się o i chronić innych.
  • Cechy charakteru: opiekuńczy, matczyny, troskliwy, bezinteresowny, hojny, współczujący.
  • Problem: Może zostać łatwo wykorzystany lub wzięty za pewnik.
  • Nisza marketingowa: Pomaganie ludziom troszczyć się o siebie, opieka zdrowotna, edukacja.
  • Przykład: Matka Teresa, kosmetyki Johnson&Johnson.

11. Błazen

  • Cel: Przynosić radość.
  • Cechy charakteru: Zabawny, ma poczucie humoru, beztroski, psotny, lekceważący.
  • Problem: Może być postrzegany jako frywolny lub lekceważący.
  • Nisza marketingowa: Pomaga ludziom miło spędzić czas, odczuwać radość z tego, co robią, pozwala im być bardziej impulsywnym i spontanicznym.
  • Przykład: meble IKEA.
archetypy-marki-junga-ikea
Archetypy marki Junga – Ikea

12. Mędrzec

  • Cel: Pomaga światu nabyć wiedzę i wgląd.
  • Cechy charakteru: Mądry, dobre źródło informacji, inteligentny, rozważny, analityczny, mentor, guru, doradca.
  • Problem: Może być zbyt kontemplacyjny lub mieć za dużo opinii
  • Nisza marketingowa: Pomaga ludziom lepiej zrozumieć otaczający ich świat, daje praktyczne informacje i analizy.
  • Przykład: telewizja brytyjska BBC, usługi Google, elektronika Philips.

Co teraz?

Poznałeś już archetypy marki Junga i ich przykłady. Teraz możesz powiązać swoją firmę z jednym a nim i podbić serca internautów. Najlepiej zrobisz to za pomocą treści. Jeśli potrzebujesz tekstów medycznych, sprawdź moją ofertę jako copywriter medyczny i napisz do mnie na kontakt@copywritermedyczny.pl Możesz również użyć formularza na dole strony. Sprawię, że internauci pokochają Twoją markę!

Bibliografia:

[1] Mahoney M. The Subconscious Mind of the Consumer (And How To Reach It). https://hbswk.hbs.edu/item/the-subconscious-mind-of-the-consumer-and-how-to-reach-it

[2] Business Insider. RANKED: The 21 brands Europeans love best. https://www.businessinsider.com/the-top-21-most-loved-brands-in-europe-2016-5?IR=T#2-google–1257800-20

[3] Iconic Fox. Brand Archetypes: The Definitive Guide [36 Examples]. https://iconicfox.com.au/brand-archetypes/

[4] The Hartford. The 12 Brand Archetypes. https://www.thehartford.com/business-insurance/strategy/brand-archetypes/choosing-brand-archetype

Dodaj komentarz