Content writing – co to jest? 7 typów content writerów

C

Content writing to niezbędny element większości biznesów, nie tylko tych internetowych. W 2020 roku aż 70% marketerów inwestowało w content marketing, a ta liczba stale rośnie. Dowiedz się, co to jest content i content writing. Poznaj 7 rodzajów content writerów i co mogą Ci zaoferować.

Co to jest content?

Content to inaczej treść, która edukuje, informuje, dostarcza rozrywki, motywuje, inspiruje, przekonuje konkretną grupę czytelników.

Czym jest content writing?

Content writing to proces tworzenia i publikowania napisanych treści. Obejmuje tworzenie artykułów, wpisów blogowych, opisów produktów i innych treści, tworzonych do czytania przez internautów. Do ich zastosowania należą:

  • marketing,
  • edukacja,
  • rozrywka.

Content writerzy muszą być w stanie zaplanować treść, wykonać research, napisać tekst prostym i zwięzłym językiem (sprawdź Jasnopis) oraz wykonać redakcję i korektę pod kątem błędów gramatycznych, interpunkcyjnych czy składniowych.

Content writerzy pracują w różnych miejscach: agencjach marketingu internetowego, jako freelancerzy, w działach marketingu dużych i małych firm.

content-writing-laptop-kawa-notes

5 powodów, dlaczego warto zainwestować w content writing

Do zalet content writingu należą:

  1. zwiększanie świadomości marki (internauci zapamiętują nazwę, kolor, identyfikację wizualną, adres strony, ofertę),
  2. zwiększenie ruchu na stronie,
  3. zdobywanie klientów i pacjentów,
  4. poprawę widoczności w wyszukiwarce Google,
  5. tworzenie autorytetu.

Jaka jest różnica między content writingiem a copywritingiem?

Celem treści (contentu) w internecie jest motywowanie, inspirowanie czy przekonywanie internautów. W jaki sposób? Za pomocą edukowania, informowania, dostarczania rozrywki swojej grupie docelowej. 

Content writing sprzedaje w sposób pośredni. Np. właściciel sklepu medycznego we wpisie blogowym może odpowiedzieć na pytanie, które jego grupa docelowa często wpisuje w wyszukiwarkę Google. W ten sposób internauci zapoznają się z marką, jej produktami i usługami, a niektórzy z nich dokonają zakupu.

Copywriting sprzedaje w sposób bezpośredni za pomocą reklam, haseł reklamowych, chwytliwych nazw firm, produktów i usług. Prawdziwy copywriter (a nie content writer) mówi językiem zarówno Twojej marki, jak i Twoich potencjalnych klientów. Wyraża to w każdej literze hasła reklamowego, nazwy firmy czy produktu.

Jaka jest różnica między content writerem a copywriterem?

Według definicji content writerzy do duża grupa zawodów dotyczących tworzenia treści, do których zaliczają się również copywriterzy. Jednakże do zamieszania doszło przed kilkoma laty, kiedy na polskim rynku zaczęli pojawiać się pierwsi content writerzy. Tworzyli oni głównie tak zwane precle i zapleczówki pod SEO, czasem wpisy blogowe i opisy produktów do sklepów internetowych. Niestety wtedy określenie “content writer” nie było jeszcze znane, a często tamci content writerzy parali się oni również copywritingiem, dlatego zaczęto nazywać ich SEO copywriterami, a czasem tylko copywriterami. To wyrażenie przyjęło się na tyle, że nawet Justyna Bakalarska-Stankiewicz w książce “Content marketing. Od strategii do efektów” pisze o copywriterach w kontekście tak naprawdę content writerów. Dlatego też w Polsce tych terminów używa się zamiennie, a częściej mówi się o copywriterach czy copywriterach SEO.

content-writing-laptop-okulary-notes

Content writing – Rodzaje content writerów (twórców treści):

Istnieje 10 rodzajów content writerów:

1. Twórca blogów

Celowo nie używam określenia “bloger”, ponieważ bloger oznacza markę, za którą stoi twarz jego właściciela. Niekoniecznie musi on pisać teksty na swojego bloga, ale firmuje je swoją osobą. Natomiast twórca blogów projektuje, pisze, sprawdza, a czasem również i wstawia wpisy na bloga danego blogera. Przed pisaniem wykonuje dokładny research, szuka badań (jak to ma miejsce w przypadku copywritingu medycznego), książek, artykułów, na które może się powołać. Prowadzi również blogi firmowe.

Poza tym twórca blogów wykazuje się wiedzą z zakresu SEO – zarówno na poziomie SEO copywritingu, czyli tworzenia tekstu pod wyszukiwarkę Google, jak i wstawiania wpisu w określony sposób np. za pomocą wtyczki Yoast. I tym głównie zajmuję się na co dzień, paradoksalnie nazywając się copywriterem medycznym (chociaż w zasadzie jest to content writing medyczny, ale ta nazwa weszła do Polski kilka lat później).

2. Ghostwriter

Ghostwriter to kameleon, który potrafi pisać głosem swojego zleceniodawcy i dostosować się do jego oczekiwań. Wypełnia lukę między pragnieniem zleceniodawcy do napisania książki, zostania autorem, a jej powstaniem. Jeśli więc chcesz mieć napisaną przez siebie książkę, a nie lubisz, nie umiesz, nie masz czasu robić researchu, pisać i redagować, zatrudnij ghostwritera (napisz do mnie jeśli potrzebujesz książki medycznej, popularnonaukowej czy poradnika).

3. Technical writer

W Polsce nazywany często copywriterem technicznym, pisarzem technicznym lub content writerem technicznym. Jego specjalnością jest tłumaczenie trudnych technicznych spraw prostym językiem (podobnie jak na stronie psychiatraity.pl, którą współtworzę wraz z psychiatrą Anną Bondyrą, z tym że my piszemy o psychiatrii). Technical writer objaśnia różne szczegóły technologii, od instrukcji obsługi czy wykonania, odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania (FAQ), aż po procedury. Przedstawia Twój produkt osobom nietechnicznym w taki sposób, aby potrafiły zrozumieć jego możliwości i poprawnie go używać. Według amerykańskich definicji to, co w Polsce nazywamy copywritingiem medycznym czy content writingiem medycznym (a czym mam przyjemność zajmować się od 6 lat) należy właśnie do technical writingu. Jakby się zastanowić, napisanie ulotki leku również należy do technical writingu. Niedawno pisałam dla klienta odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania (FAQ) do jego produktu medycznego, pessarów ginekologicznych i położniczych.

4. Content writer od social mediów

Nazywany również copywriterem od social mediów czy social media ninja. Media społecznościowe należą do najbardziej donośnego głosu Twojej marki. Specjalista od social mediów jest na bieżąco z ciągle zmieniającymi się algorytmami, hashtagami i innymi modami. One zapewniają sukces treściom na profilach Twojej marki. Social media ninja mówi językiem każdego z mediów społecznościowych, aby dostarczyć pasujących do niego interaktywnych treści.

5. E-mail copywriter

Celem newslettera jest namówienie czytelnika do akcji – kliknięcie w link, zapisanie się na listę oczekujących, przeczytanie wpisu blogowego czy nawet dokonanie zakupu. Psychologia odgrywa ważną rolę w procesie kreatywnym copywritera od newsletterów. Tworzy on i umieszczają każde słowo – od nagłówka po wezwanie do akcji (call to action – CTA). Biorą pod uwagę personę klienta czy na którym etapie procesu zakupowego znajduje się czytelnik. Profesjonalny e-mail copywriter wykorzystuje tak zwane testy A/B (która wersja e-maila lepiej realizuje cele Klienta) i ciągle analizuje wyniki oraz dostosowuje się do nich, aby uzyskać jak najwyższy wskaźnik konwersji przy jak najmniejszych kosztach.

6. Twórca scenariuszy – video, podcastów

Scenarzystę z definicji nazywa się twórcę scenariuszy do filmów czy seriali. Jednakże od kilku lat tworzy się również scenariusze do filmów na YouTube czy podcastów. Twórcy takich scenariuszy wnoszą swoją wiedzę z dziedziny storytellingu, pasującą do głosu marki.

7. Content writer od e-booków

To skrzyżowanie twórcy blogów z pisarzem, bo długość e-booka mieści się zwykle między długością wpisu blogowego a książki. Twórcy e-booków często stają się ekspertami w tematyce, którą poruszają, ponieważ muszą mocno zagłębić się w temat, aby napisać te kilkanaście, kilkadziesiąt czy nawet kilkaset stron. Twórcy e-booków potrafią również przekonać czytelnika do marki i jej produktów oraz usług, i to pisząc w sposób zupełnie niereklamowy. Jak? Rozwiązując problem czytelnika. 

content-writing-dlonie-na-laptopie

Czym różnią się od siebie reklama bezpośrednia i miękka (content writing), a pośrednia i twarda?

To właśnie jedna z zalet blogów czy e-booków – ich treść nie musi być bezpośrednio reklamowa, aby działać jak reklama (albo nawet lepiej). Wystarczy, że w rogu strony jest logo Twojej firmy albo gdzieś w tekście wspomnisz, że zajmujesz się tym i tym – ale to jest dosłownie jedno zdanie na cały długi tekst. Albo dole Twojej strony jest informacja na ten temat – wiele osób odruchowo przewija stronę do samego końca.

Większość form content marketingu służy więc miękkiej reklamie, która nie odstrasza tak bardzo, jak ta twarda i bezpośrednia. Pomimo że reklama miękka i pośrednia wymaga czasu, to jednak na dłuższą metę możesz za jej pomocą sporo zaoszczędzić, czy nawet pokonać duże firmy z większym budżetem marketingowym.

A jeśli i Ty potrzebujesz content writingu…

Sprawdź moją ofertę jak copywriter medyczny (a w zasadzie content writer medyczny) i napisz do mnie na kontakt@copywritermedyczny.pl lub przez formularz kontaktowy na dole strony. Osiągnij stabilny wzrost zysków w swojej firmie medycznej dzięki zastosowaniu rzetelnego content marketingu.

Dodaj komentarz