Storytelling – 5 niezbędnych składników na smaczną historię

S

W ostatnich latach w internecie panuje tsunami treści. Jednym z największych wyzwań marketingu jest przebicie się, a nie utonięcie pod tym tsunami. Jednakże rozwiązanie tego problemu stanowi nie nowa marketingowa sztuczka, a coś, co istnieje na świecie od tysięcy lat. Już wtedy ludzie gromadzili się wokół ogniska, by słuchać. Czego? Dobrze opowiadanych historii. Storytelling uczy, jak je tworzyć.

Storytelling – co to jest?

Dzieje się tak, ponieważ ludzie nie pamiętają dat czy faktów. To historie potrafią pokonać barierę wieku czy kultury. Jeśli chcesz w reklamie swojej firmy medycznej przebić się przez chaos informacji, zawrzyj historię w każdej treści. Inaczej, parafrazując “Alicję w krainie czarów” będziesz musiał biec coraz szybciej, aby pozostać w miejscu. Poza tym storytelling pozwala legalnie ominąć zakaz reklamy produktów i usług medycznych. Jednakże czym tak naprawdę jest storytelling?

Storytelling – co to za słowo?

“Story” w języku angielskim oznacza historię. “Telling” – opowiadanie. Storytelling oznacza więc sztukę opowiadania historii. Wykorzystuje ona słowa, aby tworzyć nowe światy i doświadczenia w głowie internauty. 

Storytelling wpływa na ludzkie emocje. Pomaga im zaakceptować oryginalne pomysły i zachęca ich do podjęcia akcji. Jakiej akcji? Jakiej chcesz!

Moc storytellingu polega na tym, że tworzy on emocjonalną więź między Twoją firmą medyczną, jej produktami, a potencjalnymi klientami czy pacjentami. 

Skuteczny storytelling zwiększa zaangażowanie między marką, a jej widownią. To zwiększa konwersję, a co za tym idzie, zyski Twojej firmy medycznej.

Storytelling co to książka

Dlaczego opowiadamy historie?

Jedne z głównych powodów to, aby:

  • sprzedać produkt,
  • dostarczyć rozrywki,
  • edukować.

Tylko dlaczego lepiej użyć storytellingu niż prezentacji w Power Poincie? Dlaczego stanowi pierwszy wybór w celu podzielenia się lub wytłumaczenia danej informacji?

Storytelling pozwala wytłumaczyć i zapamiętać skomplikowane lub abstrakcyjne koncepcje w prosty sposób.

Pomysły mogą zostać niezrozumiane, wywoływać zamieszanie w głowie internauty. Storytelling pozwala to obejść.

Pamiętasz ten moment w szkole np. na matematyce, kiedy po skomplikowanej teorii w podręczniku przychodził czas na wytłumaczenie na przykładzie? Storytelling pozwala na takie uproszczenie.

Co tworzy świetny storytelling?

Aby odnieść sukces w storytellingu, pokaż, że rozumiesz wyzwania swoich klientów i jak Twoja firma pomaga je rozwiązać. Wykaż empatię w kierunku swojej grupy docelowej, a namówisz ich do akcji. Szczególnie jeśli wykorzystasz w tym celu ich ulubiony kanał.

Przykład świetnie zrobionego storytellingu

Ludzki mózg działa na zasadzie skojarzeń. Jeśli usłyszysz po raz pierwszy o czymś, czego nie potrafisz skojarzyć ze swoją dotychczasową wiedzą, zaraz to zapomnisz. Mózg nie będzie miał do czego “przyczepić” nowej informacji. A jeśli widzi kolejną propozycję rozwiązania jednego problemu, zapamięta (i wybierze) tę, z którą już ma jak najwięcej skojarzeń.

Weźmy przykład środków czyszczących, których na rynku jest mnóstwo. Jednak gdy od 2010 roku podczas Olimpiad firma Procter&Gamble emitowała reklamę “Thank you, Mom” (“Dziękuję Ci, Mamo”), niejeden mózg skojarzył sobie emocje związane z reklamą i dzięki temu lepiej zapamiętał firmę. Kampania odniosła największy sukces w 175-letniej historii marki, odnotowując wzrost dochodów o 500 milionów dolarów.

Storytelling co to książki
Storytelling – co to jest?

Storytelling – w czym leży trudność?

To, co sprawia problem wielu firmom medycznym, to stworzenie treści, które rezonują z czytelnikami. Za często firmy opowiadają świetne historie, które ponoszą porażkę. Dlaczego? Skupiają się one na ofercie firmy i naokoło tego budują historię. Czy to źle? Tak, ponieważ:

w storytellingu (i reklamie medycznej) nie chodzi o Ciebie. Zawsze, ale to zawsze, chodzi o potencjalnego klienta. Jego życie i problemy, z którymi się mierzy.

Co tworzy dobry storytelling?

To sprawa gustu, czy ktoś uzna historię za dobrą lub złą. Jednak zasadniczo istnieje kilka punktów, z których nie możesz zrezygnować, jeśli chcesz stworzyć dobrą historię.

Dobry storytelling:

  • dostarcza rozrywki – wywołuje zaangażowanie czytelnika, wzbudza zainteresowanie tym, co się może zaraz wydarzyć,
  • jest wiarygodny – dobra historia potrafi przekonać czytelnika do jego wersji rzeczywistości, wzbudza zaufanie i zaangażowanie
  • edukuje – dobre historie rozbudzają wyobraźnię i zwiększają poziom wiedzy czytelnika lub widza,
  • łatwo się z nim identyfikować – dobre historie przypominają czytelnikom ludzi i miejsca, które już znają i pomagają rozpoznać wzorce w świecie naokoło nich,
  • jest zorganizowany – dobre historie są logicznie zbudowane, zawierają przekaz i pomagają go przyswoić,
  • jest łatwy do zapamiętania – poprzez inspirację, skandal czy humor, dobre historie “przylepiają się” do umysłu czytelnika (według badań na klientach najlepiej robią to zabawne historie)
  • jest zgodny z trendami – te historie, nawiązujące do aktualnych wydarzeń czy virali, budują prezencję Twojej marki jako dobre poinformowanego i aktywnego uczestnika aktualnych wydarzeń. Przykładem może być nawiązywanie do popularnych aktualnie memów.

Dlaczego proces storytellingowy jest tak ważny?

Storytelling to sztuka, która wymaga kreatywności, wizji i umiejętności. A przede wszystkim praktyki. Tak samo jak pisanie książki medycznej.

Malarze, pisarze czy tancerzy tworzą swój proces, dzięki któremu wiedzą, jak tworzyć. Dzięki temu np. pisarz wie, jak napisać książkę  krok po kroku. Gdzie zacząć, jak rozwinąć pomysł z zalążka i jak doprowadzić pierwowzór do wersji gotowej do wysłania wydawnictwu. Tak samo dzieje się w przypadku storytellingu, szczególnie w biznesie (również tym medycznym).

Storytelling co to pióro
Storytelling – co to jest?

Proces tworzenia storytellingu

Musisz wiedzieć, gdzie zacząć, a potem, jak stawiać następne kroki.

1. Poznaj swoich czytelników

Przeanalizuj, kto wchodzi na stronę Twojej firmy medycznej – jakiej jest płci, ile ma lat, z jakiego źródła został pozyskany (media społecznościowe, wyszukiwarka, wejścia bezpośrednie). Zbuduj personę Twojego potencjalnego klienta – to do niego chcesz dotrzeć. Musisz więc wiedzieć, do kogo (i dla kogo) piszesz.

2. Jakie wartości wyznaje Twoja firma medyczna?

Opowiedz historię, która zawiera w sobie wartości Twojej firmy medycznej. Jakie sprawy wspierasz? Klienci, bardziej niż kiedykolwiek, troszczą się o to, czy ich wartości pokrywają z tymi, które wyznajesz. 44% marketingowców już wykorzystuje ten rodzaj treści. Ma on 5 najwyższy wskaźnik zwrotu zainwestowanych w niego środków (ROI).

3. Czego ma się nauczyć czytelnik?

Z kolei treści edukacyjne pomagają rozwiązać problem czytelników, uzyskać odpowiedź na pytanie lub spełnić potrzebę.  Internauta chce dowiedzieć się, co ma zrobić. 

Jeśli stworzysz historię o bohaterze podobnym do Twojego czytelnika, który metoda prób i błędów szuka rozwiązania, a  okazuje się nim jeden z Twoich produktów czy usług – bingo! W ten sposób możesz ominąć też zakaz reklamy. 

Nie musisz pisać wprost, że Twoja usługa jest dobra. Opowiedz, jak rozwiązała problem bohatera historii (a inne metody nie), dodatkowo opierając się na prawdziwej historii jednego z Twoich klientów. W ten sposób wielu internautów zamienisz w klientów.

4. Ustal swoje wezwanie do działania (call to action, CTA)

Ustal, co ma zrobić czytelnik po przeczytaniu Twojej historii. Czy ma przekazać pieniądze, zapisać się do newslettera, przystąpić do kursu czy kupić produkt? Niech wezwanie do działania łączy się z wartościami, jakie wyznaje Twoja marka – i Twój czytelnik.

Na przykład, jeśli wartością Twojej firmy medycznej jest współpraca czy wspólnota, niech wezwanie do działania brzmi:

“Podziel się tą historią z innymi”.

5. Pisz!

Teraz czas usiąść do klawiatury i wyczarować z siebie historię. Dla wielu osób (a także i dla mnie) to najlepsza część storytellingu. 

Jednak dla wielu tak zwany blok pisarski to duża przeszkoda na drodze do stworzenia świetnej historii. Jeśli i dla Ciebie, sprawdź moją ofertę jako copywriter medyczny i napisz na kontakt@copywritermedyczny.pl. Pomogę Ci stworzyć historię, która ujmie wielu czytelników i pokaże Twoją firmę medyczną jako wartą zapamiętania.

Dodaj komentarz