Viral marketing – 5 przykładów, które podbiły świat

V

Viral marketing, dla przykładu grafika, filmik, czy tekst, jest interesującą formą przyciągania nowych odbiorców. Rozprzestrzenia się błyskawicznie, jak wirus. Równie błyskawicznie viral trafił na usta marketingowców i zwykłych użytkowników internetu. Czym jest viral? Jakie są przykłady virali? Tego dowiesz się z artykułu. 

Viral marketing – co to tak naprawdę znaczy?

Istnieje kilka warunków, które musi spełniać skuteczny viral. Na przykład:

  1. opowiada interesującą historię, skłania do dyskusji, chwyta za serce, jest zabawny lub porusza aktualny temat;
  2. dociera do grupy docelowej;
  3. następnie rozprzestrzenia się i trafia do coraz to nowych odbiorców;
  4. dzieje się to błyskawicznie. W końcu viral znaczy wirus.

Dzięki temu marka staje się rozpoznawalna. Ponadto viral marketing nie musi być kosztowny. 

Viral występuje w różnych formach. Może to być:

  • grafika np. mem
  • wpisy w social media
  • filmiki np. na YouTubie
  • fotomontaże
  • spoty telewizyjne
  • lub tekst, np. hasło reklamowe, artykuł, lista, ebook.

Jednak nie tylko. Wśród nich swoje miejsce zajmuje infografika. Dlaczego? Infografika jest połączeniem, kompilacją tekstu i grafiki. Podwójne uderzenie?

Skuteczny viral marketing – przykłady

1. Baby Yoda

Fenomen wielkich, okrągłych oczu i dużych uszu to Baby Yoda. Ten 50-latek w ciele dziecka podbił i podbija internet. Czy memy z udziałem Baby Yoda to virale? Niech liczby powiedzą same za siebie. Hashtag  #BabyYoda użyto ponad 1.4 miliona razy. Za tym idzie masowa sprzedaż gadżetów – pluszaków, figurek czy ubrań – nie tylko wśród najmłodszych. Disney+ z pomysłem serialu “The Mandalorian” to finansowy strzał w dziesiątkę. 

Viral marketing Baby Yoda

Podpis: „Wielu z nas siedzi do późna, ponieważ nie chcemy, aby czas wolny się skończył, a jutro już zaczęło”.

2. Viral marketing na Oskarach

Viralem jest też zdjęcie Ellen DeGeneres z największymi gwiazdami Hollywood (m.in. Jennifer Lawrence, Bradem Pittem)  na gali rozdania Oscarów. Było ono promocją najnowszego Samsunga Galaxy Note 3. Skuteczną, ponieważ fotografia szybko zyskała kilkumilionową publikę. 

Viral marketing

3. Film promujący bezpieczeństwo w australijskim metrze

Przykład virala z zagranicy to “Dumb ways to die”, filmik promujący bezpieczeństwo na australijskich stacjach metra. Liczby mówią same za siebie – 253 miliony wyświetleń na YouTubie. 

4. Darmowa reklama zapalniczek

Pamiętasz hasło “Zippo uratowało igrzyska”? Zippo to marka zapalniczek. Jedna z nich znalazła się w dobrym czasie i miejscu, a mianowicie na igrzyskach w Soczi, gdzie niespodziewanie zgasł płomień w zniczu olimpijskim. Z pomocą przyszedł ochroniarz, który zapalił znicz zapalniczką marki Zippo. Producent zareagował błyskawicznie akcją promocyjną #ZippoSavesOlympics Tutaj mamy do czynienia z viralem pod postacią tekstu. 

5. Viral marketing serwisu aukcyjnego

Spot marki Allegro „Czego szukasz w Święta? „English for beginners” jest już legendą. Kto nie pamięta wzruszającej historii starszego pana, który uczy się angielskiego. Po co? Aby poznać swoją wnuczkę w Boże Narodzenie w Wielkiej Brytanii. Obejrzało go ponad 12 milionów użytkowników YouTube, pozostawiając tysiące komentarzy. I tysiące złotych na Allegro.

Viral marketing w wykonaniu Allegro

Jaki ma być skuteczny viral? Viral, jak świąteczny spot Allegro, chwyta za serce. Mem z Baby Yodą najczęściej jest zabawny, ale też może skłaniać do dyskusji. Filmik “Dumb ways to die” opowiada interesującą historię. Virale to nie tylko filmiki i grafiki. To też teksty (hasła reklamowe czy wpisy w social media) oraz połączenia grafiki z tekstem, czyli infografiki. Warto sięgać po różne sposoby docierania do odbiorców.

Czy właściciel firmy medycznej może skorzystać z mocy viral marketingu?

Oczywiście. Przykładem niech będzie nasza (moja i psychiatry Anny Bondyry) działalność na psychoedukacyjnym blogu psychiatraity.pl. Na końcu każdego wpisu zamieszczamy infografikę własnego autorstwa, która porusza tematy z wpisu. Następnie infografikę publikujemy na Pintereście. Jedna z nich skupiła na sobie 32% całego ruchu na profilu, mimo że patrząc na liczbę infografik, liczba ta powinna wynosić 5%. W viralach widać też zasadę Pareto, ponieważ 20% infografik z naszego profilu skupia na sobie aż 80% całego ruchu.

Viral marketing infografika medyczna

Nasz pierwszy viral.

Jak możesz skorzystać z mocy viral marketingu? 

Publikuj jak najczęściej, zarówno teksty, jak i infografiki, ponieważ nigdy nie wiesz, która z nich zaskoczy i stanie się dźwignią dla Twojego biznesu medycznego. Viral marketing jest metodą organiczną, którą można osiągnąć niskim kosztem – bez wydatków na typową reklamę. 

Co ciekawe, nasze najpopularniejsze infografiki wcale nie dotyczą wpisów na blogu z największą liczbą wyświetleń. Oznacza to, że dobrą infografiką możesz poprawić widoczność danego wpisu, nawet jeśli wcześniej nie podbił on serc osób wchodzących na Twoją stronę.

Czym jest Pinterest i jak może pomóc w viral marketingu?

To medium społecznościowe podobne do Instagrama, tylko że skupia się jeszcze bardziej na obrazach. Użytkownik wpisuje hasło w wyszukiwarkę Pinteresta niczym w Google, po czym przegląda same obrazy, jak w Google grafika. Nie wie, czy należą do popularnej marki, prywatnej osoby czy małej rodzinnej firmy. Następnie klika obraz, który go zainteresuje. Może zapisać go u siebie na tak zwanej tablicy albo przejść na docelową stronę autora, zainteresowany tekstem przy obrazie.

Pinterest jest o tyle interesujący, że indeksuje go również wyszukiwarka Google. Oznacza to, że pojawia się w wynikach wyszukiwania jako samodzielny wynik. W ten sposób można zaistnieć nawet na popularne hasło, podpierając się marką samego Pinteresta.

Viral marketing infografika medyczna

Nasz drugi viral.

Infografiki medyczne możesz publikować w wielu miejscach

Nie tylko na Pintereście, ale również na Instagramie, Facebooku. Możesz umieścić je w każdym wpisie na blogu czy w newsletterze. Raz stworzona infografika może zostać użyta wielokrotnie i za każdym razem popularyzować Twoją markę dzięki umieszczeniu logo czy adresu Twojej strony. Wiele z nich zaczyna żyć własnym życiem, dzięki udostępnieniom w mediach społecznościowych, zapisywane na dyskach, przesyłane w prywatnych wiadomościach czy e-mailach zwykłych ludzi. Każdy z nich może stać się później Twoim klientem.

A jeśli i Ty chcesz skorzystać z magicznej mocy viral marketingu, sprawdź moje usługi jako copywriter medyczny i przejrzyj moje portfolio. Następnie napisz do mnie na kontakt@copywritermedyczny.pl lub przez formularz kontaktowy. Nie czekaj – każdego dnia powstają nowe przykłady viral marketingu.

Dodaj komentarz