Czy wiesz, że kolory w grafice to potężne narzędzie marketingowe? Pełnią nie tylko funkcję estetyczną, ale też symboliczną. Budują również nastrój. Poznaj kolory od kuchni w pigułce. Dowiedz się, jak kolor działa na Twoją Personę, odkryj sprawdzone programy do tworzenia palet kolorów i mnóstwo praktycznych ciekawostek.
Co warto wiedzieć o kolorze w grafice?
5 szybkich faktów na początek o kolorze:
- to pojęcie matematyczno-fizyczne, chociaż mówimy też o psychologii kolorów;
- w internecie opisujemy go zapisem 6 cyfr i/lub liter. To tak zwany system RGB (red, green, blue), przy czym np. #000000 to czerń, a #FFFFFF to biel;
- wybieraj maksymalnie 3 kolory, tyle ma klasyczny ubiór. Powyżej tej liczby i strój, i projekt są po prostu pstrokate;
- mówimy o nasyceniu barwy (czyli ile jest szarego) oraz jasności (ile jest bieli i czerni);
- mało tego, kolory wchodzą w relacje np. połączenie czerwonego i zielonego jest żywe, natomiast zielonego i niebieskiego – stonowane.
Zacznijmy jednak od podstaw.
Ciepłe kolory w grafice
Czerwony, pomarańczowy i żółty określa się mianem ciepłych kolorów. Co oznaczają?
Czerwony:
- odzwierciedla energię, miłość i pasję oraz wściekłość (patrz Angry Birds);
- jeśli jesteś restauratorem, pomaluj stoły na czerwono. Dzięki temu klient będzie głodny i więcej zamówi;
- jeżeli pracujesz w krajach typu Indie lub Chiny, pamiętaj o symbolice ślubnej koloru czerwonego.
- czerwienią oznaczaj: najważniejsze elementy, promocje i przycisk akcji (call to action);
- jeśli chcesz osiągnąć piorunujący efekt, połącz czerwień z zielonym.
Pomarańczowy:
- to kreatywność, otwartość, entuzjazm, luz i energia;
- świetnie sprawdzi w miejscu pracy;
- stosując pomarańczowy w gastronomii, pobudzisz apetyt klienta;
- ponoć Rzym jest miejscem idealnym – pomarańczowe budynki i niebo dają oszałamiający efekt;
- chcąc dotrzeć do młodzieży, wybierz pomarańcz.
Żółty:
- kojarzy się z radością i luksusem. Jeśli zajmujesz się produktami luksusowymi bądź edukacją, śmiało sięgaj po żółć;
- jednak żółć jest najtrudniejszym kolorem dla oczu. Nie stosuj go w pomieszczeniach, a zwłaszcza w sypialniach dzieci. W takim otoczeniu częściej płaczą;
- czy wiesz, że połączenie żółtego i czarnego jest najlepiej widoczne z dystansu?
Zimne kolory w grafice
To zielony, niebieski i fiolet.
Zielony:
- w odróżnieniu od żółci jest najłatwiejszym kolorem dla oka. Symbolizuje relaks, spokój i harmonię. Jeżeli stoisz przed wyborem koloru ścian w pokoju gościnnym, zielony to strzał w dziesiątkę;
- być może pamiętasz czarne tablice w szkole? Badania pokazują, że zmiana koloru na zielony sprawia, że dzieci są grzeczniejsze i łatwiej się koncentrują;
- projektujesz stronę internetową w tematyce zdrowia lub ekologii? Zastosuj zieleń, czerwony i żółty.
Niebieski:
- symbolizuje lojalność, zaufanie (patrz niebieskie krawaty polityków) i kompetencje. Jeśli czeka Cię ważna rozmowa (np. kwalifikacyjna), wybierz niebieski;
- niebieski kojarzy się z Policją oraz służbą zdrowia. Jeśli adresujesz produkt w kierunku tych grup, postaw na niebieski;
- niebieski jest z kolei najmniej apetycznym kolorem, dlatego unikaj go, jeśli jesteś restauratorem.
Fioletowy:
- to kolor magii, tajemnicy, wyobraźni i duchowości;
- symbolizuje też bogactwo. Dlaczego? W przeszłości tylko królowie i arystokraci chodzili ubrani na fioletowo. Był to bowiem najrzadszy i najdroższy barwnik;
- działasz na włoskim rynku? Fioletowy to pechowy kolor.
Po kolorach ciepłych i zimnych przejdźmy do pozostałych kolorów w grafice. Jakich?
Inne barwy kolorów w grafice
Brązowy:
- jest neutralny jak Szwajcaria, staromodny, symbolizuje uczciwość;
- jeśli jesteś restauratorem albo produkujesz meble, brąz to dobry wybór.
Srebrny i szary:
- wiążą się z bogactwem;
- dlatego komputery i gadżety są tych kolorów.
Biel:
- to tak naprawdę wszystkie zmieszane kolory;
- w krajach Zachodnich oznacza pokój i niewinność, w Azji – żałobę;
- doskonale się nada na tło strony internetowej.
Czerń:
- to brak koloru…
- kojarzy się ze złem, potworami, Snapem (nauczycielem z “Harry’ego Pottera”) i emo;
- z drugiej strony czerń symbolizuje elegancję, władzę i dostojeństwo. Stąd limuzyny są najczęściej koloru czarnego.
Różowy:
- to radość, nadzieja i wrażliwość;
- ale z drugiej strony niedojrzałość;
- w Japonii jest związany z płcią męską.
Programy do tworzenia własnej palety kolorów w grafice komputerowej
Do tworzenia kolorów w grafice polecam:
To bardzo proste narzędzie, również do obserwowania trendów w internecie;
- coolors.co – równie nieskomplikowane, wymaga jedynie obsługi klawisza spacji;
- colorsupplyyy.com – bardzo przyjemne narzędzie. Jeżeli Ci się spodoba, możesz wykupić pełną wersję za jednorazową opłatą około 60-75 zł;
- paletton.com
Wzmocnij swoją stronę internetową dzięki kolorom
Spójrzmy na kolory z drugiej strony. Zacznij od słowa… Na podstawie badań istnieje zależność:
- nowoczesności z czarnym, srebrnym, szarym i niebieskim;
- wysokiej jakości i niezawodności z białym i niebieskim;
- zaufania z niebieskim, białym i zielonym;
- zabawy z pomarańczowym, żółtym i fioletowym;
- odwagi z fioletowym, czerwonym i niebieskim;
- taniości z pomarańczowym, żółtym i brązowym
- bezpieczeństwa z niebieskim, czarnym, zielonym i brązowym.
Dobraliśmy kolor do słowa-klucza projektu. To jeszcze nie koniec. Spójrz na swoją Personę.
Dostosuj kolory w grafice do Persony
Jeśli kierujesz swój produkt do kobiet, warto wiedzieć, że:
- preferują pastelowe kolory: w pierwszym rzędzie niebieski, w drugim – fioletowy, w trzecim – zielony;
- rzadko sięgają po brąz, żółć czy pomarańcz.
Z kolei Panowie preferują następujące kolory w grafice:
- lubią żywe kolory: niebieski, zielony i czarny oraz odcienie z dodatkiem czerni;
- nie wybierają fioletu, brązu, pomarańczowego i żółtego.
Czy wybór koloru zależy od wieku? Oczywiście:
- osoby między 20. a 30. rokiem życia lubią kolory fioletowy, złoty i czerwony;
- między 30. a 40. rokiem życia preferują zielony i fioletowy;
- osoby starsze wybierają barwy powściągliwe.
Kolor jest najbardziej subiektywnym aspektem grafiki. Dlatego nie kieruj się swoimi upodobaniami. Pamiętaj o Personie, wybierz swoją paletę kolorów i baw się, aż osiągniesz efekt skutecznej i ładnej grafiki.
A jeśli nie chcesz się bawić kolorami, sprawdź moją ofertę jako copywriter medyczny i napisz do mnie na kontakt@copywritermedyczny.pl. Stworzę dla Ciebie grafikę medyczną w kolorach, które zachęcą Twoich potencjalnych klientów do zakupu.