Kolory w grafice – jak dzięki nim zarabiać więcej?

K

Czy wiesz, że kolory w grafice to potężne narzędzie marketingowe? Pełnią nie tylko funkcję estetyczną, ale też symboliczną. Budują również nastrój. Poznaj kolory od kuchni w pigułce. Dowiedz się, jak kolor działa na Twoją Personę, odkryj sprawdzone programy do tworzenia palet kolorów i mnóstwo praktycznych ciekawostek. 

Co warto wiedzieć o kolorze w grafice?

5 szybkich faktów na początek o kolorze:

  1. to pojęcie matematyczno-fizyczne, chociaż mówimy też o psychologii kolorów;
  2. w internecie opisujemy go zapisem 6 cyfr i/lub liter. To tak zwany system RGB (red, green, blue), przy czym np. #000000 to czerń, a #FFFFFF to biel;
  3. wybieraj maksymalnie 3 kolory, tyle ma klasyczny ubiór. Powyżej tej liczby i strój, i projekt są po prostu pstrokate;
  4. mówimy o nasyceniu barwy (czyli ile jest szarego) oraz jasności (ile jest bieli i czerni);
  5. mało tego, kolory wchodzą w relacje np. połączenie czerwonego i zielonego jest żywe, natomiast zielonego i niebieskiego – stonowane. 

Zacznijmy jednak od podstaw.

Kolory w grafice

Ciepłe kolory w grafice

Czerwony, pomarańczowy i żółty określa się mianem ciepłych kolorów. Co oznaczają?

Czerwony:

  • odzwierciedla energię, miłość i pasję oraz wściekłość (patrz Angry Birds);
  • jeśli jesteś restauratorem, pomaluj stoły na czerwono. Dzięki temu klient będzie głodny i więcej zamówi;
  • jeżeli pracujesz w krajach typu Indie lub Chiny, pamiętaj o symbolice ślubnej koloru czerwonego. 
  • czerwienią oznaczaj: najważniejsze elementy, promocje i przycisk akcji (call to action);
  • jeśli chcesz osiągnąć piorunujący efekt, połącz czerwień z zielonym.

Pomarańczowy:

  • to kreatywność, otwartość, entuzjazm, luz i energia;
  • świetnie sprawdzi w miejscu pracy;
  • stosując pomarańczowy w gastronomii, pobudzisz apetyt klienta;
  • ponoć Rzym jest miejscem idealnym – pomarańczowe budynki i niebo dają oszałamiający efekt;
  • chcąc dotrzeć do młodzieży, wybierz pomarańcz.

Żółty:

  • kojarzy się z radością i luksusem. Jeśli zajmujesz się produktami luksusowymi bądź edukacją, śmiało sięgaj po żółć;
  • jednak żółć jest najtrudniejszym kolorem dla oczu. Nie stosuj go w pomieszczeniach, a zwłaszcza w sypialniach dzieci. W takim otoczeniu częściej płaczą;
  • czy wiesz, że połączenie żółtego i czarnego jest najlepiej widoczne z dystansu?

Zimne kolory w grafice

To zielony, niebieski i fiolet.

Zielony:

  • w odróżnieniu od żółci jest najłatwiejszym kolorem dla oka. Symbolizuje relaks, spokój i harmonię. Jeżeli stoisz przed wyborem koloru ścian w pokoju gościnnym, zielony to strzał w dziesiątkę;
  • być może pamiętasz czarne tablice w szkole? Badania pokazują, że zmiana koloru na zielony sprawia, że dzieci są grzeczniejsze i łatwiej się koncentrują; 
  • projektujesz stronę internetową w tematyce zdrowia lub ekologii? Zastosuj zieleń, czerwony i żółty. 

Niebieski:

  • symbolizuje lojalność, zaufanie (patrz niebieskie krawaty polityków) i kompetencje. Jeśli czeka Cię ważna rozmowa (np. kwalifikacyjna), wybierz niebieski;
  • niebieski kojarzy się z Policją oraz służbą zdrowia. Jeśli adresujesz produkt w kierunku tych grup, postaw na niebieski;
  • niebieski jest z kolei najmniej apetycznym kolorem, dlatego unikaj go, jeśli jesteś restauratorem.

Fioletowy:

  • to kolor magii, tajemnicy, wyobraźni i duchowości;
  • symbolizuje też bogactwo. Dlaczego? W przeszłości tylko królowie i arystokraci chodzili ubrani na fioletowo. Był to bowiem najrzadszy i najdroższy barwnik;
  • działasz na włoskim rynku? Fioletowy to pechowy kolor. 

Po kolorach ciepłych i zimnych przejdźmy do pozostałych kolorów w grafice. Jakich?

Kolory w grafice
Kolory w grafice

Inne barwy kolorów w grafice

Brązowy:

  • jest neutralny jak Szwajcaria, staromodny, symbolizuje uczciwość;
  • jeśli jesteś restauratorem albo produkujesz meble, brąz to dobry wybór.

Srebrny i szary:

  • wiążą się z bogactwem;
  • dlatego komputery i gadżety są tych kolorów.

Biel:

  • to tak naprawdę wszystkie zmieszane kolory;
  • w krajach Zachodnich oznacza pokój i niewinność, w Azji – żałobę;
  • doskonale się nada na tło strony internetowej.

Czerń:

  • to brak koloru…
  • kojarzy się ze złem, potworami, Snapem (nauczycielem z “Harry’ego Pottera”) i emo;
  • z drugiej strony czerń symbolizuje elegancję, władzę i dostojeństwo. Stąd limuzyny są najczęściej koloru czarnego.

Różowy:

  • to radość, nadzieja i wrażliwość; 
  • ale z drugiej strony niedojrzałość;
  • w Japonii jest związany z płcią męską.

Programy do tworzenia własnej palety kolorów w grafice komputerowej

Do tworzenia kolorów w grafice polecam:

           To bardzo proste narzędzie, również do obserwowania trendów w internecie;

  • coolors.co – równie nieskomplikowane, wymaga jedynie obsługi klawisza spacji;
  • colorsupplyyy.com – bardzo przyjemne narzędzie. Jeżeli Ci się spodoba, możesz wykupić pełną wersję za jednorazową opłatą około 60-75 zł;
  • paletton.com
Kolory w grafice

Wzmocnij swoją stronę internetową dzięki kolorom

Spójrzmy na kolory z drugiej strony. Zacznij od słowa… Na podstawie badań istnieje zależność:

  • nowoczesności z czarnym, srebrnym, szarym i niebieskim;
  • wysokiej jakości i niezawodności z białym i niebieskim;
  • zaufania z niebieskim, białym i zielonym;
  • zabawy z pomarańczowym, żółtym i fioletowym;
  • odwagi z fioletowym, czerwonym i niebieskim;
  • taniości z pomarańczowym, żółtym i brązowym
  • bezpieczeństwa z niebieskim, czarnym, zielonym i brązowym.

Dobraliśmy kolor do słowa-klucza projektu. To jeszcze nie koniec. Spójrz na swoją Personę. 

Dostosuj kolory w grafice do Persony

Jeśli kierujesz swój produkt do kobiet, warto wiedzieć, że:

  • preferują pastelowe kolory: w pierwszym rzędzie niebieski, w drugim – fioletowy, w trzecim – zielony;
  • rzadko sięgają po brąz, żółć czy pomarańcz.

Z kolei Panowie preferują następujące kolory w grafice:

  • lubią żywe kolory: niebieski, zielony i czarny oraz odcienie z dodatkiem czerni;
  • nie wybierają fioletu, brązu, pomarańczowego i żółtego. 

Czy wybór koloru zależy od wieku? Oczywiście:

  • osoby między 20. a 30. rokiem życia lubią kolory fioletowy, złoty i czerwony;
  • między 30. a 40. rokiem życia preferują zielony i fioletowy;
  • osoby starsze wybierają barwy powściągliwe.

Kolor jest najbardziej subiektywnym aspektem grafiki. Dlatego nie kieruj się swoimi upodobaniami. Pamiętaj o Personie, wybierz swoją paletę kolorów i baw się, aż osiągniesz efekt skutecznej i ładnej grafiki.

A jeśli nie chcesz się bawić kolorami, sprawdź moją ofertę jako copywriter medyczny i napisz do mnie na kontakt@copywritermedyczny.pl. Stworzę dla Ciebie grafikę medyczną w kolorach, które zachęcą Twoich potencjalnych klientów do zakupu.

Dodaj komentarz