6 cech skutecznej infografiki, która sprzedaje

6

Skuteczna infografika (inaczej połączenie treści i obrazu) opiera się na kilku ważnych cechach. Choć na pierwszy rzut oka mogą się wydawać oczywiste, warto o nich pamiętać. Wszystkie razem stanowią bowiem podstawę doskonałej infografiki, która sprzedaje.

1. Skuteczna infografika opowiada dobrą historię. 

Jak rozprawka, zawiera początek, środek i zakończenie. W odróżnieniu od niej jest jednak interesująca. Twórca prowadzi czytelnika za rękę, nie tylko dobrze skonstruowanym tekstem, ale też grafiką. Jak? Służą temu m.in. nagłówki w różnych rozmiarach, pogrubienia, liczby, odpowiednio dobrane kolory oraz puste przestrzenie. O grafice szerzej za chwilę. O tym szerzej możesz przeczytać tutaj.

2. Dobra infografika jest atrakcyjna wizualnie, przyciąga oko odbiorcy 

Stosunkowo mało w niej tekstu. Dlaczego? Słowa nie powinny rozpraszać, na pierwszym miejscu ma być obraz. Co to daje? Badania pokazują, że dołączenie do tekstu “obrazka” sprawia, że informacje łatwiej się zapamiętuje. W 65% zamiast w 10% jak to jest w przypadku zwykłego tekstu. Tutaj przeczytasz więcej na temat, dlaczego jeszcze infografika pomaga biznesowi.

3. Infografika, która działa, nie może być skomplikowana 

Określa to ang. wyrażenie KISS (Keep It Simple, Stupid), które podkreśla prostotę projektu. Na poziomie tekstu prostotę wyraża jeden określony temat. Nie komplikujmy. 

Na poziomie wizualnym należy pamiętać o oszczędności kolorów i czcionek. Poza tym infografika ma dotrzeć do każdego odbiorcy, bez względu na wiek, płeć, czy inne czynniki. Staraj się też unikać „klątwy wiedzy“. Zjawisko to polega na tym, że jako ekspert wypowiadasz się niezrozumiale. Żeby tego uniknąć, warto swoją infografikę pokazać np. komuś, kto nigdy nie czytał o danym temacie.

4. Dobra infografika ma być przy tym praktyczna 

Gdy projektujesz grafikę, zawsze zastanawiaj się, czy da odbiorcy jakąś wartość. Wyobraź sobie, że ma on jakiś problem. Twoim zadaniem jest pomóc mu go rozwiązać. W sposób interesujący ma się rozumieć. Znasz markę Michelin? Producent opon zastanawiał się, jak pomóc swoim klientom — kierowcom. Efektem tej refleksji był przewodnik m.in. po przydrożnych restauracjach. Po latach firmę Michelin znamy z gwiazdek przyznawanym restauracjom, ale już nieprzydrożnym.

5. Infografika, która działa, ma być wiarygodna 

Czerpie ze statystyk oraz badań naukowych. Musi zatem opierać się na dogłębnym researchu, dobrych źródłach. Informacje nie mogą być wyssane z palca. Twoje doświadczenie jest ważne, ale postaraj się poprzeć je praktyką innych.

6. Skuteczna infografika łatwo się promuje 

Zawsze myśl o kanałach, za pomocą których chcesz ją popularyzować. W zależności od tego, czy wybierzesz stronę internetową czy media społecznościowe dostosuj do niego rodzaj pliku. Nieodpowiednia waga spowolni stronę albo projekt będzie miał złą jakość. Warto pamiętać o przyciskach mediów społecznościowych i hashtagach.

Skuteczna infografika jest prostą, interesującą i prawdziwą historią opakowaną w atrakcyjny obraz. Kiedy ją projektujesz, postaw się na miejscu odbiorcy – czy da ona mu jakąś wartość. Staraj się być tym, który daje rozwiązania, dostarcza przydatnych informacji. To kolejna ważna cecha. Nie zapominaj też o ostatnim punkcie – łatwej promowalności. To wisienka na torcie i klucz do sukcesu.

O autorze

Dodaj komentarz